Sunday, December 7, 2014

Hujan dan manuskrip

Baca naskah ini dahulu ya www.janawangdirumah.com

Teks dan foto: Masayu Ahmad

Tidak dapat tidak suasana yang paling saya suka adalah, menulis di waktu hujan. Sama ada hujan pagi atau dinihari, lewat petang dan ketika anak-anak sudah tidur.

Bagaimana keadaan ini benar-benar memberi terapi untuk saya. Ketika ini saya sedang menyiapkan manuskrip Mula Bisnes Tanpa Modal antara 10 manuskrip yang saya sasarkan untul 2015. Jangan lupa juga nanti ya Buku Jana RM Dari Rumah cetakan kedua juga bakal menemui kalian. Doakan agar semua dipermudahkan.

Sangat jauh perjalanan ini, namun saya menikmatinya dalam setiap detik. Apabila menulis dan sehinggalah buku terbit.

Juga web lengkap ini juga dalam pembikinan www.akademibekerjadirumah.com/shop juga akan memudahkan kalian untuk membeli dan membuat pendaftaran.

Pembelian ebook dan buku boleh dibuat secara automatik, juga pendaftaran kelas secara online dan offline.

Kesemua ini tidak berlaku sekelip mata. Semua ini tidak berlaku dalam tempoh sejam dan tempoh dua bulan. Saya rai setiap hari dengan penuh kesyukuran.

Jika dahulu saya berperang dengan mencuri masa, tetapi sekarang saya lebih menikmati setiap detik perkongsian masa bersama keluarga.

Hari ini Hakim dan Arif bersunat. Maka sedikit tempoh lagi dua beradik ini bakal menempuh usia remaja. AllahuAkbar pantas sungguh masa berlalu.

Saya tidak sedikit pun merasa lelah dan kecewa dengan keputusan berhenti kerja. Malah sehingga saat ini bersyukur dengan apa yang ada, dengan apa yang sudah kurnia Tuhan.

Semoga kalian juga bahagia dan gembira dan lihatlah di sekeliling kita. Bahagia itu tidak perlu dibeli, ia bermula dengan diri kita sendiri

Di bawah adalah email yang sedang saya sunting untuk dimasukkan dalam manuskrip ini,



Salam..nama saya Che Mohd Zakwan dari IKMBesut..saya nk kongsikan pengalaman saya dalam bisnes online ni. Saya pernah membeli barang secara online, barang itu ialah Cermin mata terapi yang berharga RM60. Pada mulanya saya berasa sukar untuk membeli barang secara online kerana ianya membabitkan produk yang tidak nampak dan tidak jelas(takut kena tipu) tetapi disebabkan terdesak sangat nak sembuhkan mata yg rabun ni..saya beli saja. Proses pembelian dia mudah sebab hantar je SMS kat dia..dia terus reply no akaun bank syarikat dia..jadi apalagi..saya terus pergi bank untuk bayar..dalam masa seminggu barang tu sampai..tapi yang bagusnya kita boleh check lokasi barang kita dengan no code yang terdapat pada bungkusan POS laju. Tetapi yang dukacitanya..bila barang tu sampai, keadaan kotak barang tu sudah rosak (ore kelate kato kepek) jadi saya terus tengok cermin mata terapi tu..alhamdulillah masih elok..tapi bila sja saya pakai, cermin mata tu rasa tidak selesa dan sakit pada bahagian telinga kerana bingkainya dah rosak dan bengkok. Jadi saya rasa inilah kelemahan bisnes online iaitu dari segi penghantaran.
    Saya memang minat berniaga..lebih2 lagi online kerana mudah dapat ramai customer..dulu saya pernah merancang nak mulakan bisnes online..produk yng saya nak jual tu ialah coklat homemade, saya bertungkus-lumus belajar dari internet cara nak buat coklat homemade ni..akhirnya usaha saya tu berbaloi..saya dah pandai buat coklat homemade dalam pelbagai perisa. tapi tu lah..sebabkan kuarang ilmu..saya tak dapat jual secara online..saya pernah buat blog untuk produk saya ni. Antara masalah yang saya hadapi untuk jual online ni ialah dari segi penghantaran..coklat ni dia mudah cair jika berada dalam keadaan yang panas, memang ada cara nk bagi coklat ni tak cair dengan bungkus dengan kertas lutsinar...tetapi saya bimbang dan was-was nak jual..jadi saya jual terus coklat tu secara offline..saya suruh adik saya bawa ke sekolah dia dan jual kepada kawan2 dia..alhamdulillah saya dapat untung..setiap hari saya dapat RM50 untung..jadi itu lah pengalaman saya dengan bisnes online ni...terima kasih sudi baca..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin