Saturday, October 25, 2014

Matlamat perlu jelas dan realistik

Teks: Masayu Ahmad
Baca nashkah wajib ini dahulu www.janawangdirumah.com

Suka dan teruja melihat perkembangan kita di Malaysia. Ramai yang sudah sukses dalam bisnes, tidak kira bisnes dari rumah, luar rumah, bisnes skala kecil atau skala besar. Melayu sudah tahu dan sudah jelas dalam mencari ilmu dan membudayakan bisnes dalam kehidupan.

Semalam melihat satu rancangan realiti bisnes di TV1, saya lupa apa programnya. Tujuannya pemberian dana kepada pemilik bisnes skala kecil RM10K. Persembahan rancangan bisnes terbaik untuk mengembangkan bisnes akan dapat dana tersebut.

Salah satu melekat di hati saya, salah seorang peserta.

"Kepakaran saya membuat cakar ayam, kerana kuih ini sahajalah yang saya tahu dan saya mahu ia dikembangkan lagi. Kuih ini diwarisi pembuatan dan saya generasi ke tiga."

Calon ini tahu matlamat dan tahu apa yang dia mahu dan dia suka untuk melakukannya.

Jangan terperangkap dengan banyak bisnes

Pada permulaan untuk mencari yang sesuai saya lihat banyak pemula suka membuat banyak serentak. Mulakan dengan dahulu satu-satu, Apabila mula melabur pada yang satu, usahakan sehingga balik modal. Mula dengan modal minima dan usahakan sehingga mendapat hasil.

Doakan buku fizikal lebih banyak terbit
Doakan saya untuk tahun 2015 lebih banyak buku saya diterbitkan secara fizikal. Saya sasarkan 10 buku fizikal.

Usaha luar biasa, usaha dan doa. Semoga tahun 2015 adalah tahun kegembiraan saya untuk manuskrip yang terbit. Ia adalah matlamat, impian saya yang tidak pernah padam. Harapan lebih banyak buku siri bisnes ini mampu memberi panduan kepada lebih ramai orang.


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin